21 November 2009

satu langkah..



sekali lagi diri telah mengorak langkah..

mencari ketenangan..

mencari jawapan pada pelbagai persoalan..

dan pengembaraan ini. memang satu kesinambungan..

sambungan pada pengembaraan suatu ketika dulu.. tidak lama.. tapi cukup bermakna..

ku pohon pada Allah agar ia mengajar diri..


menyedarkan hati yang kian lena dibuai mimpi..

dan juga dalam pengembaraan ini, aku membawa satu coretan sebagai tatapan..

sekali lagi, ia sambungan pada yang pernah dibaca dalam pengembaraan yang lalu..

dan kali ini, pada pembacaan kedua.. baru aku benar2 memahami..

agaknya, mungkin sebab itu, untuk memahamkan suatu itu, perlu baca dari hati.. dan bukan dari tatapan mata kasar..

pengembaraan bermula membawa dengan membawa satu pergantungan..

padaNya sahaja.. kerana ia bukan pengembaraan yang di rancang rapi..

ia kerana hati ini rindu untuk menagih kasih Ilahi.. dan ia tahu, selagi kaki masih statik pada sesuatu tempat, selagi itu hatinya tidak kan tumbuh, walaupun dibajai, disirami saban waktu..

dan pada itu, hati ini juga rindu untuk bertemu pada saudara2 di sana..

walau diri sudah telepas perhentian sepatutnya, dan lebih 5km terlebih terpaksa berjalan pulang mencari tempat destinasi. tetapi tidak mengapa..

kerana ia mengajar diri erti tawakal..

jika selama ini benar berkata diri bertawakal.. tetapi, apakah ia benar, selagi tidak diuji kebenaran penyaksian itu..

jika selama ini belajar erti sabar..
apakah selama ini telah benar2 bersabar dengan ketentuanNya..


jam sudah hampir menunjukkan pukul 7pm, walaupun sepatutnya tiba di tempat yang dituju jam 5.30pm, sudah lebih sejam diri berjalan, tanpa peta di tangan, tanpa apa2 petunjuk...
selain, keyakinan bahawa Allah itu ada di sisi, dan tidak ada siapa yang dapat membantu, walau diminta pada puluhan, ratusan malah ribuan manusia, andai itu bukan yang ditetapkanNya.

maka, aku pun mengatur langkah, dengan mengingat2 kembali arah pusingan bas..
aku memang tidak punyai daya ingatan yang kuat.. geography pulak macm hampeh.. tapi no worries..
aku tersenyum sendiri..

berjalan dalam ladang orang, dalam kebun orang.. memanjat pagar, melangkah parit dan denai..
tapi aku tak kisah..
mungkin kereta2 yg lalu lalang di jalan besar ingat aku org homeless, tapi apa aku kisah..
aku tau, Allah lebih tahu..

kemudian, setelah aku belok ke dalam dua persimpangan yang tidak ku tahu nama jalan, tetapi di kawasan perumahan, kakak ku (^_^) telefon..



maafkan aku, kakak.. telah meyusahkan dan merisaukan pulak..
melihat pada peta stesen bas yg ada, aku x paham, tapi aku tangkap gambarnya dan msg pada kakak..

ntah dia dpt baca atau tak..

selepas itu, kakak kembali telefon ku.. menyatakan arah yg dia rasa aku patut ikut.. sebab dia juga tidak pasti aku di mana ketika itu..

tidak lama selepas aku berjalan, terjumpa pakcik (ayah org) tengah melayan anak kecilnya, lalu aku bertnya, bagaimana untku ke hospital, lalu pakcik itu bagi arahan, namun arah nya itu berlainan dari arah yg diberi oleh kakak..

di saat itu, aku kebingungan.. siapa yang aku patut ikut..

aku berjalan sehingga di persimpangan, sekali lagi, nama jalan x der... bagaimana untuk aku ketahui aku di mana.

kakak dah mula risau sgt kut, sebab dah berapa banyak misscall, tapi aku mmg buat silent hp.. nk wat cmne, nk save bateri.

baju dah basah, hujan sudah lama turun, but i dont mind.. seriously..
hujan itu rahmat Allah.. dan sesungghnya, Allah memang bersamaku pada saat itu..

lalu aku berjalan mengikut arah yang digariskan oleh kakak..
aku mintak pada Allah untuk gerakkan hati mengkut pada arah yang benar..

lalu ku teruskan langkah...

jalan yang basah, tanah sudah pasti kotor...
mungkin ini yang terbaik buat diriku..

akhirnya aku smpi di persimpangan jalan yang kakak nyatakan patut sampai, segala puji bagi Allah..

aku berjalan lagi, dan kini aku tahu aku sudah berada di kawasan yg mcm 'city' sebab dh nmpk kedai2, nmpk IGA, nmpk mcm coles.. aku belok kiri, dan aku nampk stesen minyak.. aku pun take decision nk tny pada pakcik stesen minyak, dan dia kata just walk straight ahead, and you'll see the hospital sign, cant be missed..

well, i dont know pakcik, if u say so.. sbb aku x nmpk sign hospital pun time nek bus.. hehe

so, aku jalan je la.. dan hampir smpi kepada satu traffic light, tetiba ku nampak kelibat seseorng yg ku kenal..

waahh.. its my sister..

aku terharu.. sbb dia sanggup jalan jauh tunggu aku, dan tunggu dalam hujan..

thank you kakak..

rupanya rumah masih jauh lagi dari situ.. memang kakak ku dah jalan jauh betul nk tunggu aku smpi..

alhamdulillah 3x


smpi jua akhirnya dlm rumah..

kakak ku lagi seorang menanti di dalam rumah.. aku gembira jumpa mereka berdua..

kami kemudian rehat di atas sofa.. rasa macam orng kaya pulak, sbb x der org len kat dlm runah itu, rumah kami (nk includekan diri aku juga-hehe).. 3 sofa besar, 2 tingkat rumah. dapur, meja makan.. kami ambil sofa sorang satu dan baring.. hihi..

kemudian kami dinner dgn 'popia' goreng..

alhamdulillah popia itu masih elok lagi. aku bawak yg belum goreng from fridge, aku balut dengan kain, harap mampu nak sustain kesejukkan, tapi dalam train panas..

dan kakak goreng, alhmdllh msih elok.. ^_^

next, kakak nk studi, wat keje.. aku yg kena buat hw u'... rupa2nya aku salah bwk buku..

jadi aku teruskan baca coretan kesinambungan yg aku bawa..

mulanya aku duk sorang di luar smbil membaca.. namun lama2 aku bosan..  xkan nak bukak tv, mlm tu dh x da berita..



dh la sejuk kat citu..  so msk bilik kaco kakak yg nk study..
pstu kakak dah ngntuk n nk tido, tp aku still nk baca..
so aku baca atas katil, dier tido di sblh.. dan tidak lama selepas itu, adikku bg msg.. adik yg aku syg kerana Allah, dan aku harap akan buka kan pintu hatinya untuk menerima hidayahNya..

air mata mengalir, pada ucapan yg di hantnrnya... huhu..

tadi dalam kereta api juga, adik ku yg lain menelefon aku.. ia mengingatkan aku untuk berusaha menarik dirinya kembali untuk mencari hidayahMu, ya Rabb.. ia satu tugasan ku.. walaupun mereka yg lain sudah putus harapan pada ia, tapi aku tidak boleh begitu..

kerana itu adlah tugasan aku.. amanah buat ku..

dan tawakal yg paling indah, adalah tawkal seorang daie..
saat ia mengajak manusia kepada Allah, kemudia berserah kepada Allah agar bukakan hati mereka untuk kembali padaNya.. sebgaimn pada nabi telah bertawakal padaNya dalam mengajak kaum masing2 pada Allah..

dan aku mahu ada tawakal yg paling indah itu.

i should not stop trying.. biarlah apa orng nk kata.. it is my job.. my duty..

dan esok aku akan keluar bersama dengannya.. ya Rabb.. bantulah diri ini mengajak dirinya agar kembali padaMu...
bismillahi, hasbiyallahi la ila ha illahi tawakaltu..

dan kemudian aku pun menutup tirai jendala hidupku pada hari itu..

dan hari ini aku bangkit kembali..
satu senyuman menghiasi dalam diri..

baru aku sedar, aku dapat tidur atas katil setelah sekian lama... dan ia satu nikmat yg tidak terhingga.. Alhamdulillah..

pagi tadi kakak yg tidak breakfast masak utk aku utk bfast.. hehe.. thank u Allah..
thank u kakak..
lepas mandi, kuar ngan kakak gi IGA yg jauh.. iga yg aku jupa semalm sebelum belok ke arah stesen minyak.. beli barang2 rumah ngn kakak.. hehe.. menyemak je.. bukan aku dapat bg suggestion pun bila ditnya barang ape yg best... maaf.. im not a shopping person..

pastu jalan balik, kakak kena angkt barang2 tu semua sndri.. sebab dia bawak satu green beg je..
aku patut bawak beg pack aku.. menyesal pulak time tu.. huhu..

jalan2. smbg2..
pasal bunga pn ada.. menarik btull.(^_^) sbb aku bukan jenis yg sembg..
dh smpi rumah, kakak ku lg sorng tgh buat apa ntah kat dapur..
tp pas beli yoghurt, mereka berdua marinate ayam.. aku duduk depan tv, tengok berita dalam francis kut (mulanya aku ingat spanish atau italy, tp bukan, dan kakak pun kata bukan sebab dier pernah blaj spanish- opss, pasni aku x leh ltk status in spanish, sbb kakak ku yg sorng ni paham pulak rupanya.)

aku tgk berita french smpi hbs dengan penuh perhatian, macm paham je..
tapi menarik klu dpt paham.. hehe..


pastu kakak2 msk bilik, aku off tv, dn teruskan baca buku.. hehe.. mcm nerd pulak.. but i dont mind..
aku keluar ke belakng rumah, melihat sekeliling..
aku naik atas, lihat pada luar tingkap, ada itik2 dan anak2nya yg comel.. hihi.. i like..

pkl 1, kami lunch.. dan kemudian solat..
kakak2 ku teman aku naik bas ke stesen.. mereka risau aku akan sesat lagi.. =P
mulanya ingat x der bas, aku x kisah je nk jalan kaki sebab semlm dh jln lg jauh.. hihi..


dlm tu stop jap tgk siput2 yg cumel

alhamdullilah ada bas..
smpi kt city, kami berjalan2 mecuri masa.. sbb ada 1/2 jm lg




sebelum bas lg 1 smpi.. kakak2 ku beli air choco n coffee..aku tngkp gmbr pokok, permainann, kedai2 dll..



n nek bas seterusnya ke stesen.. smpi di stesen, ada lg 35 minit b4 train bergerak..
mereka tunggu dengan aku dalm train.. hehe.. pastu dlm 15 minit lg train nk bergerak, mereka pun bertolak pulang kerana nk kejar bas..

Beating Heart
thank u my beloved sisters..
its a journey that i will never forget (i hope)

dan dalam perjalanan pulang itu aku teruskan bacaan itu.. dan saat itu baru smpi pada coretan yg mengajar bgmn untuk tawakal sebenarnya pada Allah..

this life is a beauty.. thank u Allah for giving me to breath till this day.. forgive me for my whinings.. when i should not have to..

bantulah diri ini untuk mendekatiMu..
aku tekad untuk bersama dengan Mu sepenuhnya

No comments: